George Verhaegen heeft een korte handleiding geschreven voor het gebruik maken van de Huurcommissie bij ernstige onderhoudsgebreken.
Handleiding gebruik maken van de Huurcommissie
Op de website van de Huurcommissie staat aangegeven wat de verplichtingen van de huurder zijn en wat die van de verhuurder. De huurcommissie inschakelen doe je door een verzoekschrift in te dienen. Dat kan digitaal. Daarvoor moet je de verhuurder al hebben gevraagd het gebrek te verhelpen. Doe dat vooral per e-mail of app of een manier dat het te bewijzen valt.
In een verzoekschrift geef je de verhuurder nog 6 weken de tijd om het gebrek te verhelpen. Mijn ervaring is dat de Huurcommissie de huurder in het gelijk stelt bij gebreken die nadelig zijn voor de gezondheid: schimmel, tocht, lekkage.
Hierna geef ik aan wat je allemaal kan vinden op de website van de Huurcommissie.
- Ga naar de website www.huurcommissie.nl
Daar zie je het staan: ben je het niet eens met de verhuurder over het onderhoud: schakel de huurcommissie in. - Naar de linker kolom: Veel bekeken door huurder: 5e pijltje: Mijn woning heeft onderhoudsgebreken
- Dan onder kop: Onderhoud en gebreken aanklikken: Onderhoudsgebreken.
Lees de tekst van Onderhoud en gebreken.
Dit doorlezen en bekijken: taken huurder en verhuurder. Er staat ook dat er huurverlaging als sanctie kan volgen, maar dat dit niet voor alle onderhoudsgebreken geldt. Daarom zie hierboven: vocht, tocht, schimmel, lekkage. - Meer naar onderen: de Modelbrief Melding gebreken aan woning: digitaal versturen. Ook mogelijk: uitprinten en voorzien van je handtekening. Per post versturen, maar beter is: afgeven op het kantoor Ooltgensplaatshof 1 (naast metrostation Slinge) aan de balie en een ontvangstbewijs vragen.
Er staat ernstige onderhoudsgebreken.
Je ziet dat de tekst heel duidelijk is: als je na 6 weken niets gehoord hebt of de klacht is niet verholpen dan kan je een verzoekschrift tot huurverlaging indienen bij de Huurcommissie. - Verder naar onderen staat het Gebrekenboek: aanklikken en vooral categorie C lezen. Dit zijn o.a. lekkage en schimmel en hier kan de Huurcommissie tot 40% van de huurprijs korten.
Lezen! - Goed, je weet je rechten, je hebt Woonstad 6 weken geleden een bericht gestuurd of afgegeven en nog steeds is de lekkage niet gemaakt. Dan dien je een verzoekschrift in bij de Huurcommissie. Je bent gekomen nog meer naar onderen bij: Procedure voor tijdelijke huurverlaging door huurder. Aanklikken: Verzoekschrift huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken voor huurders.Je kunt dit verzoekschrift digitaal verzenden of afdrukken en per post versturen naar de Huurcommissie.
Je moet 25 euro leges betalen en heb je een minimum-inkomen dan kun je dat terugkrijgen.
Je kunt de procedure zelf voeren of een gemachtigde aanstellen. Ik ben zelf een aantal malen gemachtigde geweest.
- Je krijgt bericht van de Huurcommissie dat alles goed is ingevuld en de leges betaald is en dan krijg je een zaaknummer. Via dat zaaknummer kan je opbellen om te vragen hoever het staat met je zaak.
- Bij ernstige klachten komt een onderzoeker van de Huurcommissie bij jou thuis om te kijken hoe het staat met de klacht. Zorg dan dat er ook iemand anders aanwezig is en noteer alles
- Je krijgt een rapport van de Huurcommissie. Alle correspondentie wordt ook gestuurd aan Woonstad.
- Als laatste is er een zitting van de Huurcommissie.
Er is nog meer te vertellen over de procedure erna, maar dit lijkt mij voorlopig genoeg.
Wil je hulp bij de procedure dan vraag je mij maar:
George Verhaegen
2e Stampioendwarsstraat 2A
3071 TR Rotterdam
Download de handleiding als PDF